Etsning



 

 

Porträtt på mig själv som treåring. En etsning i plast och sedan presstryckt på papper. Du ristar in motivet spegelvänt i plasten med en vass nål. Ju lättare du trycker ner nålen desto svagare linjer blir det och det får du tänka på när du lägger skuggorna. Du kan inte sudda ut något om det blir fel så det är mycket svårare än blyerts. Sedan ska du lägga på en tjock färg och försiktigt torka bort den överflödig färgen med ett särskilt tyg. Där kan det också bli fel om man tar bort för mycket för då blir trycket för svagt och om du inte tar bort tillräkligt blir det för svart och linjerna syns inte. Efter det lägger du det i tryckpressen och man kan inte göra för många exemplar eftersom plasten trycks ihop för varje gång du kör den i pressen. Det här är min först och enda etsning i plast. Det är en av de saker jag gjort som jag verkligen är stolt över att den blev så bra. Jag var duktig när jag var yngre och målade varje dag så jag var väldigt säker på handen. Hoppas att jag kan bli så skicklig igen!

 


© Alla bilder som visas är Copyright skyddade och får inte kopieras utan min tillåtelse.
0 kommentarer



Kommentarer



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: